profile entries follow
Ukhwah Itu Indah :)
Posted on 14 November 2012 at Wednesday, November 14, 2012 | 0 phobia(s)




Assalamualaikum semua . Jihah dah lama tak update blog ni kan ? Maaf ya . Lagi pon , siapa je yang nak baca blog Jihah ni ? Blog ni tak lah semenggah blog korang . By the way , Salam Maal Hijrah . Dah 1434 Hijrah dah . Alhamdulillah , Allah masih lagi benarkan kita semua bernafas pada pengakhiran Hijrah dan awal tahun Hijrah . Baca doa akhir dan awal tahun tak ? Baca ? Alhamdulillah kalau macam tu . Kita harap kan yang baik-baik je untuk tahun baru Islam ni ye ? 

Ukhwah itu indah ? Apa yang Jihah cuba cerita ehh ? Haaa , tadi Jihah pergi masjid . Before masuk Maghrib , kitorang baca doa akhir tahun . Tahu tak sebenarnya , bila kita berkasih-kasihan dengan keredhaan Allah sebenarnya sangat lahh awesome . Before solat Maghrib tadi , ada sorang makcik tu tengah bentang sejadah tiba-tiba ada lagi sorang makcik tolong . Diorang bersalaman kemudian bertukar-tukar senyuman . Alhamdulillah , Jihah tengok pon sejuk je hati .

Bila cakap pasal masjid ni , ada satu benda yang buat Jihah terkilan . Masa solat , saf-saf yang depan semua penuh dengan orang-orang tua . Macam mana orang muda nak penuhkan kalau semuanya sibuk dengan hal dunia ? Maaf , Jihah sedar , Jihah pon jarang turun solat dekat masjid . Tapi kita kena sedar , bila lagi kita nak solat dekat masjid/surau ? Bila dah tua baru nak insaf ? Macam mana kalau Allah dah tarik nyawa kita sebelum tua ? Macam mana ?

Memang lahh , kalau tak pergi solat dekat masjid tak menjadi kesalahan . Lagi-lagi bagi wanita , tidak digalakkan pergi ke masjid . Sebab apa ? Boleh mendatangkan fitnah . Itu pon , kalau kita memakai wangi-wangian yang berlebihan . Tapi , apa salahnya kalau solat berjemaah ? Bila lagi nak bermesra dengan masyarakat setempat ? Bila lagi nak mengeratkan silaturrahim sesama Islam ? Sama-sama lahh kita ambil iktibar . Jihah pon sama je , kena berubah jugak . 


"To err is human"


Bersempena dengan Awal Muharram ni , sama-sama lahh kita cuba . Cuba untuk berubah . Kalau tak banyak pon , sikit-sikit . Istiqamah tu yang penting sebenarnya .
Kita cuba sebarkan dakwah , insyaAllah , Allah tolong kita . Berdakwah ni susah sebenarnya , kita kena ikhlas , bukannya untuk dapat pujian .  Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda "sampaikanlah dariku walau sepotong ayat" . Berjihad demi agama Allah , agama Islam . InsyaAllah , ganjaran besar .

Maaf , Jihah tau yang Jihah pon tak lahh baik sangat . Kita sama-sama cuba jadi baik okey ? Bila ukhwah itu landasannya adalah iman dan taqwa , maka destinasinya adalah menuju Mardhatillah , insyaAllah :)
Harap-harap tahun baru Hijrah ni menjanjikan sesuatu yang baik untuk kita semua dalam mencari keredhaan Allah s.w.t , Amin :)

FUTURE
PAST